مهارتهای مدیریت که هر مدیر موفق باید بداند
مهارتهای مدیریتی تواناییهایی هستند که یک مدیر یا رهبر باید داشته باشد. میتوانیم مهارتهای مدیریتی را به عنوان مجموعه ای از مفاهیم یا تواناییهایی تعریف کنیم که یک مدیر باید برای انجام وظایف خاص در یک سازمان داشته باشد. این مهارتها را میتوان از طریق تجربه عملی به عنوان یک مدیر و یادگیری توسعه داد. این مهارتها به مدیر کمک میکنند تا با همکاران خود ارتباط برقرار کند و بداند چگونه با همکاران خود رفتار کند.
در این مقاله، به بررسی ۱۰ مهارت مدیریتی مهمی میپردازیم که هر مدیری باید داشته باشد:
1. مهارتهای مدیریت افراد
اول از همه، باید روی تیم خود که متشکل از افراد عالی است تمرکز کنید. آنها کارهای زیادی برای انجام دادن دارند، بنابراین گاهی اوقات باید با دلسردی و درگیریها مقابله کنید. در اینجا باید با هوش هیجانی با افراد خود رفتار کنید و در مورد اعضای تیم خود در سطوح شخصی و حرفهای اطلاعات کسب کنید. مهارتهای مدیریت افراد خود را در بهترین حالت خود تطبیق دهید تا بازخورد، درک ارزشها و درک هر فرد در تیم خود را ارائه دهید.
2. مهارتهای ارتباطی
رهبران مؤثر باید مهارتهای ارتباطی خوبی داشته باشند، از جمله مهارتهای کلامی، نوشتاری و شنیداری. داشتن مهارت ارتباطی خوب برای یک مدیر بسیار مهم است. به عنوان یک مدیر تیم، شما پل ارتباطی بین کارکنان خط مقدم و مدیریت ارشد هستید. یک نگرش باز و مثبت میتواند نقش مهمی در ایجاد یک محیط کاری سالم و دوستانه داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که کارکنان احساس ارزشمندی میکنند. یک محیط کار مثبت کارمندان را شاد و با انگیزه میکند.
3. مهارتهای فنی
مهارتهای فنی برای یک مدیر ضروری است. به عنوان مثال، اگر مدرک بازاریابی دارید، میتوانید به یک آژانس تبلیغاتی بپیوندید. سپس از دانش خود در مورد تبلیغات برای تهیه کمپینهای تبلیغاتی استفاده خواهید کرد. مهارتهای فنی از طریق تجربه کاری، آموزش شغلی و تحصیلات رسمی توسعه مییابند.
4. مهارتهای مفهومی
مهارت مفهومی یکی از مهمترین مهارتهای مدیریتی است. مدیرانی که در سطوح بالا تصمیم میگیرند که چه چیزی برای سازمان از جهتگیری گسترده خوب است، به مهارتهای مفهومی متکی هستند. اساساً توانایی تحلیل موقعیتهای پیچیده است.
5. مهارتهای رهبری
بهترین مدیران اساساً رهبران الهامبخش و مؤثری هستند. رهبران مؤثر به اندازه هدایت کردن، با مثال رهبری میکنند. باید اعضای تیم را برای افزایش بهرهوری انگیزه دهید، مشارکت اعضای دیگر تیم را بپذیرید و جایی که لازم است اعتبار بدهید.
6. مهارتهای حل مسئله
حل مسئله یک مهارت مدیریتی ضروری است. یک مدیر خوب باید توانایی مقابله با هر موقعیتی و حل هر مشکلی که ممکن است در یک روز کاری معمولی پیش بیاید را داشته باشد. حل مسئله در مدیریت شامل شناسایی یک مشکل خاص و سپس یافتن بهترین راه برای مدیریت مشکل و دستیابی به بهترین راهحل است. زمانی که یک مدیر مهارتهای حل مسئله عالی داشته باشد، او را از بقیه تیم جدا میکند و به زیردستان اعتماد به نفس در مهارتهای مدیریتی او میدهد.
7. مهارتهای مدیریت زمان
مدیران در طول زمان کاری خود با تقاضاها یا سفارشهای متعددی روبرو میشوند و روزهای آنها پر از وقفههای زیادی است. در اینجا چند پیشنهاد برای بهبود مدیریت زمان شما وجود دارد:
اولویتبندی کارهای مهم
– اجتناب از تعلل
– واگذاری وظایف روتین
– اولویتبندی کارها
– تعیین زمان مشخص برای پاسخگویی به تماسهای تلفنی و ایمیلها
– حذف کاغذبازی غیرضروری
8. مهارتهای هدایت و نظارت
هدایت یکی از مهمترین مهارتهای مدیریتی است، جایی که شما مسئولیت میگیرید و به مردم میگویید چه کاری انجام دهند. همچنین میتوانید تصمیمات مهم بگیرید و به اعضای تیم خود دستور دهید. نظارت میتواند شامل هر چیزی از بررسی مدلهای تجاری و بررسی عدم صلاحیت تا اطمینان از به موقع بودن و در بودجه بودن یک پروژه باشد.
9. دانش حوزه
یک مدیر خوب باید فرآیندی را که مدیریت میکند بشناسد، از جمله نوع وظایفی که اعضای تیم انجام میدهند و نحوه کار آنها. بدون آن، نمیتوانید جهت درست را به اعضای تیم خود بدهید.
10. مهارتهای تشخیصی، تحلیلی و تصمیمگیری
اگر میخواهید یک مدیر خوب باشید، باید مهارتهای تشخیصی و تحلیلی خوبی داشته باشید. مهارتهای تشخیصی و تحلیلی یک مدیر به او کمک میکند تا بهترین رویکردهای ممکن را برای یک موقعیت شناسایی کند. همچنین به مدیر کمک میکند تا نتایج این رویکردها را تجسم کند. تصمیمگیری قضاوت فرایندی است که از طریق آن میتوان بین چندین گزینه جایگزین برای دستیابی به اهداف انتخاب کرد.
نتیجهگیری
مهارتهای مدیریتی برای موفقیت در هر نقش مدیریتی ضروری هستند. با توسعه و تقویت این مهارتها، میتوانید یک رهبر مؤثر شوید و به تیم خود کمک کنید تا به
دیدگاهتان را بنویسید