توسعه کسب و کار چیست؟ – روشهای موثر در توسعه کسب و کار
توسعه کسب و کار چیزی است که رشد و موفقیت بلندمدت هر شرکتی را حفظ میکند. توسعه دادن کسب و کار شامل یک فرآیند استراتژیک برای شناسایی فرصتهای جدید و ایجاد روابطی است که دوام داشته باشد. همچنین سودآوری را افزایش دهد. خواه از طریق مشارکتهای نوآورانه، باز کردن بازارهای جدید، یا افزایش رضایت مشتری، توسعه کسب و کار نقش مهمی در شکل دادن به آینده یک شرکت ایفا میکند. امروزه، نه تنها داشتن ابتکارات صحیح بلکه ابزارهای مناسب نیز مطرح است. اینجاست که Supportbench(یک اصطلاح پشتیبانی که در بحث توسعه کسب و کار استفاده می شود) وارد عمل میشود. Supportbench نه تنها به کسبوکارها کمک میکند تا روابط خود را با راهحلهای کامل پشتیبانی مشتری خود مدیریت کنند، بلکه آنها را با بینشهای اطلاعات محور بسیار عمیقی که تصمیمات توسعه کسبوکار هوشمندانهتر را هدایت میکنند، مجهز میکند.
توسعه کسب و کار شامل برنامه ریزی اقدامات برای رشد آینده از طریق فرصتها، روابط جدید و ارزش افزوده به شرکت است. این شامل دانستن اینکه مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، فرصتهای بازار چیست و کدام کانالهای ارتباط موثر باعث موفقیت کسب کار ما میشود است. توسعه کسب و کار ممکن است شامل مجموعهای از اهداف در رابطه با رشد فروش، گسترش تجارت، مشارکت استراتژیک و افزایش سود باشد. این فرآیند بر همه بخشها، از فروش و بازاریابی گرفته تا تولید، منابع انسانی، حسابداری، امور مالی، توسعه محصول و مدیریت فروشنده تأثیر میگذارد.
زمینه های بالقوه برای توسعه کسب و کار
توسعه کسب و کار مستلزم همکاری بین کارکنان بخشهای مختلف برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، برنامه ریزی استراتژی ها و تصمیمگیری آگاهانه است. بیایید نکاتی را در مورد زمینههایی که احتمالاً توسعه کسب و کار در آن دخیل است، بیان کنیم:
تحقیق و تحلیل بازار: یافتن فرصتهای جدید در بازار و سپس ایجاد استراتژیهای کارآمد.
فروش و تولید : به دنبال مشتریان بالقوه، واجد شرایط بودن سرنخها و همکاری با تیم فروش برای تبدیل سرنخها به مشتریان.
مشارکت و اتحاد استراتژیک: ایجاد یک مشارکت سودمند متقابل، سرمایه گذاری مشترک یا اتحاد بین دو طرف.
توسعه محصول و نوآوری: مطالعات بازار، جمعآوری بازخورد از مشتریان، و کار مشترک برای هدایت نوآوری.
مدیریت ارتباط با مشتری: توسعه برنامههایی که مشتریان را حفظ میکند، اطلاعات را از مشتریان جمع آوری میکند و از چنین اطلاعاتی برای افزایش سطح رضایت و تشویق فروش بیشتر از آنها استفاده میکند.
برنامه ریزی استراتژیک و مدل سازی کسب و کار: یافتن راههای رشد، تعیین اهداف و به کارگیری استراتژیهایی که به معنای رشد معقول و مستمر باشد.
ادغام و اکتساب: ارزیابی هم افزایی، تحقیق و مذاکره بالقوه معامله.
مدیریت برند و بازاریابی: اجرای کمپینها، مدیریت کانالهای آنلاین-آفلاین و به کارگیری تکنیکهای بازاریابی دیجیتال.
تجزیه و تحلیل مالی و تامین مالی: تحقیق در مورد فرصتهای تامین مالی موجود از طریق سرمایه گذاری یا کمکهای مالی.
نوآوری و استفاده از فناوریهای نوظهور: ارزیابی تأثیر فناوریهای جدید و پیادهسازی یافتهها در استراتژیهای رشد.
پیشنهاد میکنیم در رابطه با این موضوع حتما مقاله ۱۰ مهارت ضروری برای یک مدیر موفق را مطالعه کنید.
مراحل ایجاد یک استراتژی توسعه کسب و کار
همه استراتژیهای توسعه کسب و کار با یک برنامه و مجموعه ای از اهداف تعریف شده در ذهن شروع میشود. در ادامه نحوه ساختن استراتژی کسب و کار خودتان آمده است:
یک طرح موئثر از کار خود ارائه دهید
یک طرح 30 ثانیه ای بنویسید که توضیح دهد کسب و کار شما چه کاری انجام میدهد. سپس به چه کسانی خدمات میدهد و از چه نظر با رقبا متفاوت است. هدف باز کردن گفتگو با مشتریان بالقوه است. برای بهترین نتایج:
- مختصر و شفاف باشد
- خاص باشید
- حتماً یک فراخوان برای اقدام قرار دهید(CTA)
اهداف هوشمند تعیین کنید
استراتژی توسعه کسب و کار شما باید توسط اهداف هوشمند هدایت شود: خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان. به عنوان مثال، یک هدف میتواند این باشد: “زمان پاسخگویی مشتری را با افزایش کارکنان از 10 به 15 در سه فصل آینده بهبود بخشید.” اهداف هوشمند تضمین میکند که اهداف شما قابل دستیابی و همسو با منابع کلی شما هستند.
کسب و کار خود را با SWOT تجزیه و تحلیل کنید
تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها، تهدیدها) را برای شناسایی فرصتهای رشد کسب و کار خود انجام دهید. مشخص کنید که چه بخش خاصی از کسب و کار خود را میخواهید ارزیابی کنید. مانند راه اندازی یک محصول جدید، و ارزش پیشنهادی خود، نیازهای مشتری و هر گونه موانع احتمالی را در نظر بگیرید. مخاطب خود را تعریف کنید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید تا متوجه شوید چه کسانی را میخواهید جذب کنید. تجزیه و تحلیل رقابتی که مستلزم ایجاد شخصیتهای مشتری، با شناسایی روندهای صنعت است، هدف قرار دادن چشم اندازهای مناسب را بدون محدود کردن بیش از حد تمرکز شما تضمین میکند. از تحقیقات بازار مانند نظرسنجی مشتریان برای جمعآوری دانش در مورد نیازهای مشتری و استراتژیهای رقبا استفاده کنید.
شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)
برای اندازهگیری موفقیت، مشخص کنید کدام KPI برای اندازهگیری مرتبط است، مانند نرخ جذب مشتری، فرصتهای ایجاد شده و معاملات بسته. این شاخص ها به پیگیری پیشرفت طرح توسعه کسب و کار شما کمک می کنند.
بودجه خود را برنامه ریزی کنید
یک بودجه واقع بینانه در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما می تواند از عهده طرح توسعه تجاری برآید. عناصری مانند ترازنامه، صورت جریان وجوه نقد، و صورت سود و زیان را در نظر بگیرید، اما اگر بازده مورد انتظار سرمایه گذاری را توجیه می کند، از فشار آوردن به منابع نترسید. خدمات مشتری را در اولویت قرار دهید. خدمات مشتری قدرتمند می تواند یک تمایز واقعی در انتخاب کسب و کار شما نسبت به رقبا باشد. ارائه پشتیبانی عالی برای مشتریان جدید و فعلی به مشتریان راضی کمک می کند تا دوستان خود را در مورد کسب و کار شما آگاه کنند.
ایجاد استراتژی فروش
یک استراتژی توسعه کسب و کار مناسب بدون برنامه فروش مناسب، شامل اهداف شرکت، استراتژیهای موفقیت، مسئولیتهای تیمی و معیارهای عملکرد، ناقص میماند. این امر به تیم فروش و توسعه کسب و کار شما در انجام تلاش های تیمی قابل توجه کمک می کند.
پیاده سازی و نظارت بر فرآیند
پس از اجرای طرح، بر اجرای موثر تمرکز کنید. جلسات منظم بین بخشی برگزار کنید، ارتباط را با نرم افزار مناسب ساده کنید و دیدگاه بلندمدت خود را حفظ کنید. اطمینان حاصل کنید که اهداف توسعه کسب و کار شما با برنامه های خاص برای رشد منسجم هماهنگ است.
مهارت های مورد نیاز برای مشاغل توسعه کسب و کار
توسعه کسب و کار یک زمینه به سرعت در حال رشد تقریباً در هر صنعت در سراسر جهان است. این کار به هر دو مهارت سخت و نرم در ترکیب مناسب نیاز دارد. رهبران و اعضای تیم باید در فروش و مذاکره خوب باشند تا آنها را با مشتریان مرتبط کنند، نیازهای آنها را درک کنند و به آنها کمک کنند تا بر انتخاب مشتریان خود تأثیر بگذارند. رهبران و اعضای تیم باید رابطه ایجاد کنند، چالش ها را مدیریت کنند، و معاملات را ببندند. ارتباطات، چه گفتاری و چه نوشتاری، باید به اندازه کافی شفاف باشد تا با مشتریان و همکاران ارتباط برقرار کند. متخصصان توسعه تجارت و کسب و کار باید دانش بازار داشته باشند. این روند نیاز به به روز رسانی مداوم در مورد روندهایی دارد که بر بازارها، رقابت و تغییرات صنعت تأثیر می گذارد.
آنها باید بتوانند فرصت ها را شناسایی کنند، تصمیمات هوشمندانه بگیرند و در صورت لزوم تاکتیک ها را تغییر دهند. از آنجایی که بسیاری از تصمیمات بر داده ها متکی هستند، مهارت های تحلیلی قوی مهم هستند. آنها همچنین باید اولویت ها را تعریف کنند، ضرب الاجل های واقع بینانه تعیین کنند، منابع را مدیریت کنند و پیشرفت را نظارت کنند تا مطمئن شوند که وظایف در زمان مقرر انجام می شوند.
آخرین اما نه کم اهمیت، یک متخصص توسعه کسب و کار باید با صداقت رفتار کند و محرمانه بودن اطلاعات در نظر بگیرد قوانین و دستورالعمل های اخلاقی را دنبال کند و با مشتریان و ذینفعان اعتماد ایجاد کند.
نتیجه گیری
توسعه کسب و کار بخش مهمی از موفقیت هر شرکتی است و به عنوان پلی بین شناسایی فرصت ها و ایجاد رشد بلندمدت عمل می کند. از تحقیقات بازار گرفته تا ایجاد روابط، و ایجاد یک استراتژی قوی تا اجرای موثر آن، توسعه کسب و کار هر گوشه ای از یک سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد.
تجهیز کسب و کار شما با ابزارهای مناسب می تواند بین شما و دیگر رقبا تفاوت را ایجاد کند. Supportbench راهحلهای جامعی را ارائه میکند که نه تنها برای مدیریت روابط با مشتری، بلکه همچنین ارائه بینشهای عملی است که میتواند به تلاشهای توسعه کسبوکار شما کمک کند.
با افزایش رضایت مشتری و سادهسازی ارتباطات، پشتیبانی بنچ(Supportbench) تضمین میکند که کسبوکار شما در یک بازار رقابتی پیشتاز است. اگر به دنبال ارتقای استراتژی توسعه کسب و کار خود هستید، در نظر بگیرید که چگونه Supportbench می تواند به رشد و موفقیت شما کمک کند.
دیدگاهتان را بنویسید