رضایت مشتری و تاثیر آن بر روی موفقیت کسب و کار شما
آیا با رضایت مشتری و تعریف آن آشنا هستید؟ اگر به تازگی کسب و کار مدرنی را شروع کردهاید و مشتری زیادی ندارید، باید با کمک گرفتن از روشهای مختلف، شغلتان را گسترش دهید.
رضایت کامل مشتریان به صورت مستقیم بر روی موفقیت و رشد کسب و کار شما موثر است. بنابراین بهتر است تمام موارد و جزئیات مهم موجود در این زمینه را بشناسید. همچنین مراحل کاملی را طی کنید تا در نهایت بتوانید مشتریتان را راضی کنید و در زمینه شغلی خود موفق شوید. در ادامه فاکتورهای موثر، فواید، مراحل جلب رضایت مخاطبان و… را بررسی خواهیم کرد.
آشنایی با تعریف دقیقی از رضایت مشتری
رضایت کامل مشتری در دسته مواردی قرار میگیرد که وجود آن برای موفقیت اغلب مشاغل ضروری است. از طرفی افراد میتوانند با کمک گرفتن از راهکارهای مختلف، میزان موفقیت شغلیشان را افزایش دهند. برای مثال شما میتوانید با صرف هزینه و زمان ابتدا رضایت مخاطب خود را به دست آورید. سپس با کمک گرفتن از این موضوع به رشد شغل خود کمک کنید. در مقابل میتوانید با صرف هزینه و زمان بیشتر و با کمک گرفتن از تبلیغات، مشتریان جدیدی پیدا کنید.
با توجه به تحقیقات صورت گرفته، انجام راهکار اول از نظر اقتصادی به صرفهتر و بسیار سادهتر است. اما آیا میدانید که رضایت کامل مشتری یعنی چه؟ رضایت کامل مشتری فاکتوری است که با کمک گرفتن از آن میتوانید عملکرد و کیفیت محصول خود را اندازه گیری کنید. همچنین در ادامه مسیر نقاط ضعفتان را نیز یافته و آنها را از بین ببرید. البته افزایش میزان رضایت مشتری و راهکارهای مربوط به آن به نوع شغل، کار تیمی یا انفرادی و…بستگی دارد.
چرا توجه به رضایت مشتریان اهمیت زیادی دارد؟
از آنجایی که اغلب شغلهای امروزی نوین و جدید هستند و گستردگی مشاغل نیز بسیار بیشتر از قبل شده، میتوانید با صرف وقت و هزینه، بر به دست آوردن رضایت کامل مشتری، به کسب و کارتان کمک کنید.
تحقیقات زیادی در این مسیر صورت گرفته و مشخص شده یک توصیه کوتاه از فردی آشنا تاثیر بسیار بیشتری نسبت به تبلیغات مختلف توسط صاحب برند دارد. به طور کلی اگر مشتری قبلی شما برندتان را به دیگران معرفی کند، حس اعتماد افراد برانگیخته میشود. بنابراین میزان فروش محصول شما در مدت زمان کوتاهی به شدت افزایش مییابد.
معرفی فواید رضایت کامل مشتری از مشاغل متفاوت
- مشتریانی که توسط این روش جذب کسب و کار شما میشوند، اعتماد زیادی به برندتان دارند. همانطور که گفته شد، اگر مشتری اول از کار تیمی شما راضی باشد، برندتان را به دوستان خود معرفی میکند. در این شرایط مشتری دوم اطلاعات مفیدی از کسب و کار شما دارد. این موضوع اعتماد مشتری به برند شما را افزایش میدهد.
- کاهش میزان ریزش مشتری کسب و کار. اگر مشتریان از فعالیت و عملکرد شما رضایت کاملی داشته باشند، دیگر دلیلی ندارد که خرید از شما را کنسل کنند. در این زمان میزان ریزش مشتری برندتان کاهش مییابد.
- رضایت مخاطب به افزایش درآمد شما کمک میکند. معرفی برند توسط مشتریان راضی به مرور زمان افزایش چشمگیری مییابد. همین موضوع باعث میشود تا در کوتاهترین زمان به رشد شغلی برسید و درآمد بالایی را به دست آورید.
- کاهش هزینههای مربوط به یافتن مشتری جدید. اگر با کمک گرفتن از رضایت مشتری، مشتریان جدیدی به دست آورید، دیگر نیازی به تبلیغات متعدد و یافتن مشتریهای جدید به کمک این روش ندارید. در این زمان هزینههای شما کاهش یافته و میتوانید در زمان نیز صرفه جویی کنید.
- در رقابت با همکارانتان پیروز میشوید. رابطه دوستانه شما با مخاطبانتان، اعتبار کسب و کارتان را افزایش میدهد. این باعث میشود فرآیند رشد را به اصولیترین شیوه ممکن طی کنید. در این زمان در زمینه رقابت با همکارانتان به سادگی پیروز میشوید.
چگونه میتوانید رضایت مشتری را به دست آورید؟
برای جلب رضایت مخاطبان در زمینههای شغلی گوناگون، روشهای متنوعی وجود دارند. در این شرایط بهتر است ابتدا مخاطب مربوط به شغلتان را یافته و از نیاز او آگاه شوید. در ادامه مسیر تولیدات خود را با توجه به نیاز مخاطب تنظیم کنید. محصول تولید شده باید در کوتاهترین زمان به دست مشتریان برسد. بدین صورت آنها متوجه میشوند به وقت و سرمایهشان احترام میگذارید.
پس از تحویل محصول با کمک گرفتن از خدمات آنلاین سایتی را بسازید و در آن نظرسنجی کاملی انجام دهید. بسیاری از مخاطبان میتوانند نظرات خود را از طریق فضای مجازی به دست شما برسانند. در این زمان میتوانید نقاط ضعف کارتان را یافته و آن را از بین ببرید. فراموش نکنید که نوع رفتار و ملایمت شما در هنگام صحبت با مشتریان، سطح رضایت آنها را افزایش میدهد.
اگر محصولات برند شما در دسته مواد خوراکی یا لوازم آرایش قرار میگیرند، بهتر است شرایطی را مهیا کنید که مخاطب بتواند جزئیات محصول را به طور کامل مشاهده کند. همانطور که میدانید بسیاری از افراد، دیداری هستند و فقط لازم است در زمان خرید اطلاعات کاملی را دریافت کنند. فراموش نکنید که در نظر گرفتن تخفیفات متنوع میتواند رضایت مشتری را به شدت افزایش دهد. بنابراین افزون بر شرایط اقتصادی خودتان به وضعیت مالی مخاطبانتان نیز اهمیت دهید.
بررسی چند نمونه برای الهام گرفتن شما
در مطالب فوق جزئیاتی در زمینه کسب رضایت مخاطب و کار تیمی مناسب مطرح شد. در این بخش با بررسی مثالهای مشابه، دید شما وسیعتر از قبل میشود. این نمونهها به شما کمک میکنند تا روش مناسب شغل خود برای جلب رضایت کامل مشتریان را انتخاب کنید.
اپل و رضایت کامل مشتریان این برند
برندهای مختلفی در زمینه تولید وسایل الکترونیکی فعال هستند. اما چرا اپل از تمامی آنها محبوبتر است و رضایت مخاطب بیشتری دارد؟ اپل از ابتدای فعالیت خود به مشتریانش توجه ویژهای داشته و به آنها مثل عضوی از خانواده نگاه کرده است. صمیمیت و الویت قرار دادن مشتریان در نهایت باعث جلب رضایت آنها شده است.
محبوبیت و مقبولیت آمازون بین عموم مردم
بسیاری از سایتها مثل آمازون در بستر اینترنت فعال هستند. اما این سایت محبوبیت بیشتری دارد. این سایت پس گرفتن و تعویض کالا را یک اصل مهم دانسته و از آن حمایت میکند. از طرفی پاسخگویی و پشتیبانی این سایت به شدت قدرتمند است. بنابراین شما میتوانید در کوتاهترین زمان ممکن به راهکاری برای حل مشکلتان دست یابید. این موارد به افزایش رضایت کامل مشتری در اغلب کسب و کارها کمک میکنند.
کوئیک سیلور به بهترین شیوه ممکن از نظر کاربران استفاده میکند
همانطور که گفته شد، دریافت نظر مشتریان برای عملکرد بهتر و تولید محصولی کارآمدتر، مفید است. اما چه زمانی باید بازخورد مشتری را دریافت کنید؟ کوئیک سیلور در صنعت موج سواری از بهترینها معرفی شده است.
این برند مخاطب را از زمان خرید دنبال کرده و پس از گذشت زمان مشخصی به افراد پیامی ارسال میکند تا بتواند بازخورد مشتری را بعد از مصرف محصول دریافت کرده و به مرور زمان رضایت مشتری را به دست آورد. کوئیک سیلور میداند که نظرات کاربرانی که هنوز از محصول استفاده نکردهاند، چندان کاربردی نیست. بنابراین با صرف وقت و تمرکز بیشتر بر روی مشتریانش، نظرات معقولتر و جزئیتری را دریافت خواهد کرد.
دلیل اصلی رضایت مشتری چیست؟
شاید تصور کنید اصلیترین علت رضایت بالای مخاطب، کیفیت مناسب محصول است. اما اگر کمی به تجربیات خودتان در این مسیر فکر کنید، متوجه میشوید که این تصور تا حدودی اشتباه است. اگر شما از برند یا کسب و کاری راضی هستید، اغلب به دلیل ایجاد حس خوب در وجود شما است.
با توجه به نکته ذکر شده، اگر به دنبال موفقیت شغلیتان هستید، ابتدا مشتری را به چشم یک دوست ببینید. این دیدگاه حس خوبی را به افراد منتقل میکند. در ادامه نیز با فعالیت مستمر و اصولی کیفیت محصولات را بالا ببرید. در نهایت به این صورت میتوانید رضایت کامل مشتریانتان را به دست آورید.
از راهکار های مدرن برای جلب رضایت مخاطب و مشتریان استفاده کنید!
تشکر و قدردانی قدرت زیادی دارد. از این رو میتوانند روابط بین صاحب برند و خریداران را به سطح مناسبی برسانند. بسیاری از فروشندهها در زمان خرید با مشتری خود رفتار مناسبی داشته و تشکر میکنند. اما شما باید رفتار متفاوتی داشته باشید. در این شرایط پس از گذشت چند روز نامه مناسبی تنظیم کرده و به همراه یک هدیه کوچک به آدرس مشتریان خود بفرستید. این نامهها و هدیههای ناگهانی و کوچک به مرور زمان سطح رضایت مخاطبان شما را افزایش میدهند.
در دسترس باشید تا رضایت کامل مخاطب به دست آید!
امروزه بسیاری از امور در جهان به وسیله اینترنت یا تلفن انجام میشود. بنابراین بهتر است پشتیبانی کسب و کار شما کار تیمی قدرتمندی داشته باشد. بدین صورت میتواند در سریعترین زمان ممکن ابهامات و سوالات مشتریان را از بین ببرد. این موضوع به مخاطب حس ارزشمندی داده و رضایت مشتری را افزایش میدهد.
نتیجه گیری
مطالب فوق ابتدا رضایت کامل مشتری را تعریف کرده و دلیل اهمیت این موضوع را شرح دادیم. در ادامه راهکارهایی برای افزایش آن مطرح کردیم و فواید آن را گفتیم. آخرین قسمت نیز نمونههایی از قدرتمندترین برندها که دارای سطح مناسبی از رضایت هستند را بررسی کردیم.
اگر به دنبال پیشرفت شغلی هستید، باید مشتریانتان را به چشم دوست ببینید و با تحقیقات مستمر، نیاز آنها را یافته و در این راستا تلاش کنید تا در نهایت بتوانید رضایت مخاطبانتان را به طور کامل به دست آورید. فراموش نکنید که برای کسب اطلاعات بیشتر، رشد و توسعه فردی و پیشرفت سازمانی مطالب سایت ما را مطالعه کنید.
منابع:
دیدگاهتان را بنویسید