مدیریت منابع انسانی به کارآمدترین شیوه
سازمان یا شرکتی که میخواهد به طور موثر عمل کند، باید روشی کارآمد برای مدیریت منابع انسانی (HRM) خود داشته باشد. این فرآیند دستیابی به ماموریت سازمان را آسان میکند. شیوههای مختلفی را میتوان برای آن به کار گرفت. حتی میتوان مطابق با تغییر در سازمان، از شیوههای دیگری برای مدیریت نیروی انسانی خود استفاده کرد.
مدیریت منابع انسانی چیست؟
مدیریت منابع انسانی یکی از زیرشاختههای مدیریت است که برای دستیابی به عملکرد بهتر سازمان مورد استفاده قرار میگیرد. حتی در مرحله استخدام و آموزش کارکنان نیز نقش دارد. دانش و ابزار لازم برای رشد یک شرکت را ارائه میدهد. وظایف یک مدیر منابع انسانی معمولا شامل موارد زیر میشود:
- گزینش و استخدام کارکنان
- مدیریت عملکرد نیروی انسانی
- آموزش و توسعه دانش کارکنان
- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مربوط به منابع انسانی
HRM در هر مرحله از توسعه شرکت، بر روی یک یا چند مورد از وظایف ذکر شده در بالا تمرکز میکند تا نیروی کار ماهر و با انگیزهای را گرد هم آورد.
شیوههای کارآمد مدیریت منابع انسانی
نحوه مدیریت منابع انسانی، کلید ایجاد یک محیط کاری سالم برای کارکنان است. در اینجا ما نکاتی را برای کمک به مدیران ارائه میکنیم. با توجه به این نکات، مدیران منابع انسانی میتوانند بهترین نتایج کاری را به دست آورند.
شیوه مدیریت منابع انسانی: ایجاد حس مسئولیت پذیری
مدیران باید بدانند که آنها آینهای برای کل تیم هستند. از آنجا که کار کردن در یک شرکت یک کار تیمی است، کارمندان از مدیر پیروی میکنند و خیلی از موارد را از او میآموزند. بنابراین، اگر مدیر بخواهد همه افراد تیم نسبت به کار خود احساس مسئولیت و تعهد داشته باشند، خود او باید فردی مسئولیتپذیر و فداکار باشد.
مدیر باید همیشه برای اجرای اهداف مهم شرکت تلاش کند. مدیر خوب هنگام انجام مسئولیتهای خود، احساس آرامش و ثبات میکند. مدیریت منابع انسانی هرگز نباید از بروز مشکلات در شرکت بترسد. یک مدیر خوب باید برای کارکنان مزایایی به همراه داشته باشد. کار کردن تحت مدیریت چنین فردی، انگیزه بزرگی برای کارکنان است. آنها تلاش میکنند با احساس مسئولیت و تعهد نسبت به کار خود، شرکت را توسعه دهند و مانند رهبر خود باشند.
گوش دادن به صحبتهای کارکنان و درک مشکلات آنها
مدیران منابع انسانی نباید در زمان وقوع اشتباه، زیردستان خود را سرزنش کنند و به آنها دستور دهند. زیرا این کار باعث اطاعت یا عملکرد بهتر کارمندان نمیشود، بلکه فقط فشار روانی برای آنها ایجاد میکند. مدیرانی که میخواهند تیم خود را مدیریت کنند باید بدانند که گوش دادن به صحبتهای کارکنان و درک مشکلات آنها بسیار ضروری است.
گوش دادن به صحبتهای کارکنان در کار تیمی، به منظور تدوین خط مشیها و مقررات کاری، امکان اجماع داخلی را افزایش میدهد. درک مشکلات، غمها و شادیهای کارکنان، شکاف بین مدیران و کارکنان را از بین میبرد و همبستگی و همکاری را در تیم یا گروه تقویت میکند. در این شیوه مدیریتی، نه تنها اعتبار و احترام مدیر حفظ میشود، بلکه منجر به اعتماد و وفاداری کارکنان نیز خواهد شد.
جهت دهی کارکنان به سمت توسعه
مدیران نه تنها باید با کارکنان خود خوب رفتار کنند، بلکه باید بدانند به کدام کارمند چه وظایفی را محول نمایند. وظایف باید کاملا روشن و مناسب باشد. بدین ترتیب هر فرد نقش، موقعیت و الزامات شغلی خود را که باید انجام دهد، درک میکند. مدیر خوب، توانایی هدایت و جهت دهی کارکنان را در هنگام مواجهه با مشکلات دارد.
علاوه بر این، مدیریت منابع انسانی باید با توجه به تمایل و نقاط قوت و ضعف کارکنان، مسیر ارتقاء را برای آنها ترسیم کند. مدیران همچنین کارکنان را تشویق میکنند که روابط خود را توسعه دهند تا در مسیر شغلی خود موفقتر شوند.
داشتن چشم انداز استراتژیک
مدیران باید اهداف استراتژیک توسعه کسب و کار را برای سه تا پنج سال آینده تعیین کنند. در واقع آنها باید بدانند شرکت قرار است به کجا برسد و چه اهدافی دارد. این نوع چشم انداز به مدیر کمک میکند تا برنامههایی مطابق با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت، برای کارکنان خود توسعه دهد.
شیوه مدیریت منابع انسانی: داشتن اهداف روشن
مدیران باید اهدافی را برای کارکنان خود تعیین کنند که انگیزه آنها را برای کار تیمی به حداکثر برساند. اهداف میتواند روزانه، هفتگی یا ماهانه باشد. هر هدف باید واضح، مشخص، قابل اجرا و متناسب با ظرفیت هر فرد و هر بخش باشد.
اطمینان از تجهیزات کافی برای کارکنان
برای اینکه کار با بهترین کیفیت انجام شود، کارکنان باید از تجهیزات کامل برخوردار باشند. تضمین یک محیط کاری راحت و پر از امکانات مدرن، راهی برای مدیران است تا شرایط لازم برای انجام کار تیمی را فراهم کنند.
ارزیابی دقیق و منصفانه کارکنان
بهترین راه برای حفظ روحیه یادگیری کارکنان، ایجاد یک فرآیند ارزیابی دقیق و منصفانه است. هنگامی که پاداش کارمندان متناسب با توانایی آنها باشد، تلاش بیشتری برای رسیدن به موقعیتهای بالاتر انجام میدهند.
ایجاد انگیزه با هنر تمجید و انتقاد
مدیران منابع انسانی باید بدانند چگونه از هنر تمجید و انتقاد استفاده کنند. گاهی اوقات یک تعریف کوچک میتواند تاثیر زیادی بر روحیه کارکنان داشته باشد. در مقابل انتقاد نابجای مدیریت منابع انسانی میتواند به رابطه مافوق و زیردست آسیب برساند. داشتن هنر تمجید و انتقاد به این معنی است که مدیران بدانند چه زمانی از تمجید و چه زمانی از انتقاد استفاده کنند.
چند نکته برای کارآمد بودن مدیریت منابع انسانی
اکنون به نکات زیر به عنوان نکات تکمیلی برای داشتن یک مدیریت کارآمد میپردازیم.
نیازهای آینده کارکنان را پیش بینی کنید
پیش بینی نیازهای آینده کارکنان، شما را به عنوان یک مدیر منابع انسانی قادر میسازد تا فعالیتهایی را که باید در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت انجام شود، شناسایی کنید. گاهی اوقات جابجایی برخی از فعالیتها یا استخدام یک پیمانکار موقت نسبت به استخدام یک کارمند تمام وقت منطقیتر به نظر میرسد. به لطف این دیدگاه، میتوان فرد مناسب را در زمان مناسب استخدام کرد.
با این حال، زمانی که تقاضا برای یک شغل معین وجود دارد و استخدام تمام وقت اجتناب ناپذیر است (زمانی که نمیتوانید برنامه ریزی خود را سازماندهی کنید)، استخدام کارمندان تمام وقت منطقیتر خواهد بود.
شایستگی و مهارت کارکنان را مدیریت کنید
مدیریت مهارت باید مطابق با نیازهای کسب و کار باشد. یکی از راههای شروع این فرآیند این است که از کارمندان خود بخواهید که شایستگیها و سطح مهارتهای خود را اعلام کنند و شما بعد از سنجش آنها، این مهارتها را تایید کنید. در حالت ایدهآل، مدیران و کارمندان باید برای بحث در مورد شایستگیهای موجود خود و شایستگیهایی که کسب آنها لازم دارد، با هم ملاقات کنند.
برای شناسایی مهارتها و کاهش تناقضات بین شایستگیهای مورد نیاز و شایستگیهای موجود، میتوانید به آموزش کارمندان خود بپردازید. در بخش مدیریت منابع انسانی باید زمینه کاری و علایق کارمندان را در نظر بگیرید. حتی میتوانید به عنوان مربی از کارمندان خود استفاده نمایید. اگر شخصی با مهارتهای مورد نیاز در بین آنها وجود نداشت، از نیروی جدیدی استفاده کنید.
اگر احساس میکنید مهارت خاصی برای کسب و کار شما مهمتر از بقیه مهارتها است، باید حداقل دو نفر با این مهارت را در تیم کاری خود داشته باشید که در صورت از دست دادن موقت یا دائم یکی از آنها، تیم یا شرکت دچار مشکل نشود.
دیکته کردن دستورات به کارمندان و تیم فقط باعث نارضایتی و بی انگیزگی آنها میشود. در این صورت آنها نمیخواهند بهترین عملکرد را داشته باشند، زیرا دلیلی برای این کار نمیبینند.
کارمندان یا تیمی تشکیل دهید که نسبت به شرکت احساس مالکیت داشته باشند
با کارکنان خود ارتباط خوبی داشته باشید. آنها را به خاطر کارهای خوبی که انجام میدهند در حضور سایرین تحسین کنید و مشکلات و نواقص را در خلوت حل کنید تا احساس ناراحتی نکنند. نسبت به تیم خود همدلی و شفقت داشته باشید و بهترین روش را برای ارتباط با آنها به کار بگیرید. در حالی که برخی از کارمندان ممکن است به یک رویکرد محکم و حرفهای نیاز داشته باشند، برخی دیگر به رویکرد غیر رسمیتر و نرمتری پاسخ مثبت میدهند.
برای درک این موارد، به ویژه به عنوان یک کارآفرین یا یک مدیر منابع انسانی، دانش خود را در برقراری ارتباط موثر با هر یک از اعضای تیم بهبود دهید.
یک رهبر واقعی، ارزش برقراری ارتباط خوب با تیم خود را میداند. برای برقراری ارتباط با اعضای تیم، سعی کنید آنها را بهتر بشناسید. اگر تیم خود را نشناسید، چگونه میتوانید در بخش مدیریت منابع انسانی از آنها بخواهید که به پیشبرد کسب و کار شما کمک کنند؟
کارمندانی که احساس میکنند مدیرشان از آنها مراقبت میکند و با آنها در کمال اعتماد، احترام و حمایت رفتار میکند، معمولاً عملکرد بهتری دارند و با ابتکار عمل کار میکنند. اگر کارمندان احساس کنند که فقط یک عضو عادی در یک تیم کاری هستند، انگیزهای برای اجرای اهداف شما ندارند.
اجازه دهید کارمندان آزادانه عمل کنند
برای داشتن منابع انسانی عالی، باید به آنها اجازه دهید از پتانسیل کامل خود استفاده کنند. هنگامی که به کارکنان فرصت یادگیری و رشد سطح خلاقیت آنها داده میشود، مهارت و استقلال آنها گسترش مییابد. اگر میخواهید به رشد کسب و کار خود کمک کنید، ابتدا خود در مورد مدیریت موثر منابع انسانی آموزش ببینید و سپس تیم خود را برای یادگیری و توسعه مستمر تشویق کنید. این آموزشها باید در ساعات کاری برنامه ریزی شود تا کارکنان بتوانند در آن شرکت کنند. اگر به دنبال توسعه فردی و و رشد سازمانی هستید میتوانید دیگر مطالب ما را مطالعه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید