تبلیغات و بازاریابی و اهمیت آن در توسعه کسبوکار
آیا تاکنون محصولی را صرفاً بهخاطر تبلیغات گسترده آن خریداری کردهاید؟! بهاحتمال زیاد شما هم جزو اکثریتی از مردم هستید که تحتتأثیر تبلیغات زیاد یک محصول و حتی باوجوداینکه به آن محصول احتیاج نداشتید، اقدام به خرید آن کرده باشید. اهمیت تبلیغات صحیح در همین مثال کاملاً مشخص است. بر هیچکس پوشیده نیست که تبلیغات میتواند احساس نیاز به هر محصولی را در افراد ایجاد کرده و آنها را مجاب به خرید کند. در این مطلب به بررسی دقیقتر تبلیغات و بازاریابی و شیوههای مؤثر انجام آنها میپردازیم.
تبلیغات و بازاریابی چیست؟
تبلیغات (advertising) به معنی استفاده از شیوههای مختلف نمایشدادن و معرفیکردن انواع خدمات و محصولات به گروهی از مردم است. این کار با پرداخت هزینه به یک شرکت مخصوص انجام تبلیغات صورت میگیرد و انواع متفاوتی دارد:
- تبلیغات آنلاین مانند استفاده از تبلیغات بنری، کلیکی، ارسال ایمیل و پیامک و…
- تبلیغات سنتی مانند چاپ کارت ویزیت، بیلبوردها، تبلیغات دهانبهدهان و…
بازاریابی (marketing) یک مفهوم گستردهتر و شامل مجموعه فعالیتهایی است که بهمنظور تشویقکردن افراد مختلف به انتخاب محصول و خدمات شما و یا ادامه استفاده از آن صورت میگیرد. در واقع بازاریابی، روشی برای یافتن مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی است و تبلیغات در کنار روانشناسی و شناخت مشتریان، خدمات پشتیبانی مشتریان و… همگی بخشی از بازاریابی هستند. بازاریابی را بهطورکلی به بخشهای زیر تقسیم میکنند:
- شناخت بازار هدف و رقبای موجود در آن
- شناسایی مشتریان بالقوه و نحوه تعامل با آنها
- اجرای روشهای تبلیغاتی برای یافتن مشتریان جدید
- یادگیری استراتژیهای موفق فروش و اجرای آنها
- یادگیری شیوههای قیمتگذاری صحیح و اجرای روشها
- داشتن خدمات پس از فروش و ارائه و پشتیبانی از مشتری قدیمی
اهمیت تبلیغات و بازاریابی در پیشرفت یک کسبوکار چیست؟
متأسفانه، برخی از کسبوکارهای نوپا تصور میکنند که تبلیغات، کار بسیار مؤثری نیست و نباید از همان ابتدا در اولویت آنها قرار بگیرد و بهتر است در ابتدا، بودجه مربوط به این کار را صرف ارتقای محصول خود و یا گسترش برند کنند. درحالیکه این تصور بههیچعنوان درست نبوده و به برند ضربه وارد خواهد کرد. تبلیغات و بازاریابی، یکی از پراهمیتترین فعالیتهایی است که یک کسبوکار باید برای پیشرفت برند خود به انجام آن بپردازد. ممکن است تصور کنید که هزینه تبلیغات زیاد است. اما اطمینان داشته باشید که در صورت انجام صحیح آن، تمام مبلغ با سود چندبرابر به شما باز میگردد.
بدون تبلیغات، در میان بازار پرتنوع و شلوغ امروزی، ممکن است کاربران هرگز محصول شما را پیدا نکنند و مشتریان قدیمی نیز با مشاهده تبلیغات محصول یا خدمات جدید، به استفاده از آن ترغیب شده و محصول شما را کنار بگذارند.
فواید بازاریابی و تبلیغات
بازاریابی و تبلیغات، فواید بیشماری برای یک برند دارد و برخی از آنها به شرح زیر هستند:
- تبلیغات محصول یا خدمات شما را در معرض دید قرار میدهد و باعث میشود مشتریان قدیمی آن را فراموش نکرده و مشتریان جدید با آن آشنا شوند.
- تبلیغات محصول یا خدمت شما را به شیوهای متمایز به جامعه هدف نشان میدهد و افراد را ترغیب به انتخاب آن میکند.
- انجام درست شیوههای بازاریابی و تبلیغات، باعث افزایش اعتمادسازی به برند و کسبوکار شما میشود. همچنین چهره خوبی از آن را در ذهن افراد ترسیم میکند.
- تبلیغات مناسب، بهخوبی احساس نیاز به محصول یا خدمت شما را در مخاطب هدف ایجاد میکند. همچنین او را اقناع میکند که برای دریافت خدمت و یا خرید محصول اقدام کند.
- در نهایت نیز انجام این کار با شیوههای صحیح و کارآمد منجر به رشد انفجاری کسبوکار شما و افزایش فروش خواهد شد.
از چه رسانههایی برای تبلیغات و بازاریابی برند خود استفاده کنیم؟
حالا که با اهمیت تبلیغات و بازاریابی آشنا شدهاید و به نقش مهم آن در موفقیت یک کار تیمی و رشد کسبوکار پی بردهاید، زمان آن رسیده که با انواع رسانههایی که میتوان از طریق آنها تبلیغات را انجام داد بپردازیم. رسانههایی که میتوان در آنها به انجام تبلیغات و بازاریابی پرداخت را به دو دسته آنلاین و آفلاین تقسیم میکنیم. انواع آنها به این صورت است:
پلتفرمهای آنلاین تبلیغات و بازایابی
- تبلیغ در گوگل: تبلیغات گوگل، یکی از روشهای محبوب بازاریابی بوده و قدمت زیادی دارد. این نوع از تبلیغ، خود انواع متفاوتی دارد. برای مثال میتوان به تبلیغات کلیکی و بنری در وبسایتهای مختلف، یا نمایشدادن وبسایت شما بهعنوان لینک اول گوگل با پرداخت پول اشاره کرد. از مزایای این روش میتوان به زیاد کردن ترافیک وبسایت و در معرض دید قراردادن کسبوکار تیمی به مشتریان بسیار زیاد اشاره کرد.
- تبلیغ در رسانههای مجازی محبوب مانند تلگرام و اینستاگرام: میتوان گفت که امروزه اکثر افراد، حداقل یک رسانه مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام را بر روی تلفن همراه خود دارند. درصورتیکه با یک استراتژی درست و مؤثر به انجام تبلیغات در این پلتفرمها بپردازید، میتوانید کسبوکار تیمی خود را در ذهن افراد حک کرده و افزایش شدید فروش را تجربه کنید. از مزایای این روش میتوان به تنوع بازه قیمتی برای انجام تبلیغات و وجود مشتریان بالقوه فراوان در این پلتفرمها اشاره کرد.
- تبلیغات در پلتفرمهای پخش ویدئو مانند یوتیوب و آپارات: همهروزه افراد زیادی برای مشاهده ویدئوهای آموزشی، سرگرمی و… به یوتیوب و یا آپارات مراجعه میکنند. یوتیوب در واقع دومین موتور جستجوی جهان بعد از گوگل است و روزانه عناوین بسیار زیادی در آن جستجو شده و بیش از یک میلیارد ساعت ویدئو بهصورت روزانه در این برنامه دیده میشود. بنابراین میتواند کسبوکار شما را بهصورت گسترده به مردم معرفی کند. از مزیتهای این روش میتوان به همین تعداد زیاد مخاطبین و جذاب بودن نوع تبلیغ اشاره کرد.
تبلیغات و بازاریابی به شیوه سنتی و کلاسیک
تبلیغات و بازاریابی سنتی که به آن آفلاین هم گفته میشود، یکی از قدیمیترین راهکارهای معرفی کسبوکار است و به شیوههای مختلفی انجام میشود.
- نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در جاهای پر رفتوآمد: بیلبوردها و پوسترهای تبلیغاتی از زمانهای بسیار دور به وجود آمدند. همچنین نقش مؤثری در تبلیغ یک برند داشتند. از مزایای این روش میتوان به این مورد اشاره کرد که جامعه هدف بزرگی را در بر میگیرد و در تمامی ساعات شبانهروز فعال است.
- تبلیغات تلویزیونی: قطعاً شما هم نام چند برند را که در اثر دیدن تبلیغات تلویزیونی با آنها آشنا شدهاید بهخاطر دارید. تبلیغات تلویزیونی را میتوانید به شیوههای متنوع و خلاقانهای بسازید و درست در زمانی که افراد بسیار زیادی در حال مشاهده تلویزیون هستند، برای مثال در زمان پخش فوتبالهای بزرگ و یا سریالهای محبوب، آن را به نمایش بگذارید. از مزایای این روش میتوان به افزایش زیاد اعتمادسازی به برند در مقایسه با روشهای دیگر اشاره کرد.
چگونه تبلیغات و بازاریابی خود را به شیوه مؤثری انجام دهیم؟
برای انجام مؤثر تبلیغات و بازاریابی، باید به نکات زیادی توجه کنید. در گام اول، توجه داشته باشید که بازاریابی و تبلیغات، یک کار تیمی است و هیچکس نمیتواند بهصورت فردی به اجرای درست آن بپردازد. برای داشتن یک تبلیغات مؤثر، باید افراد مختلف به انجام یکسری کارها از جمله انجام تحقیقات در خصوص شناخت بازار هدف و آشنایی با رفتارهای مشتریان بالقوه، چگونگی ایجاد نیاز در مخاطب، چگونگی حفظ تمامی مشتریها و تبدیل آنها به مشتریان وفادار و… بپردازند تا در نهایت بتوان تبلیغ مؤثری داشت. همانطور که در این مطلب مشاهده کردید، تبلیغات و بازاریابی، یکی از مؤثرترین راهکارها برای رشد و پیشرفت یک برند و کسبوکار است. اما انجام آن به شیوهای غلط، میتواند نتیجهای برعکس داشته و منجر به ازدسترفتن سرمایه شما و حتی در مواردی کاهش فروش شود.
امروزه آژانسهای تبلیغاتی زیادی وجود دارند که در طی یک کار تیمی و با استفاده از کارشناسان خبره، تمامی مراحل تبلیغات را بهدرستی برای شما انجام میدهند و انقلابی در کسبوکار شما ایجاد خواهند کرد. در صورت تمایل میتوانید پس از تحقیق کافی و پیداکردن آژانسهای تبلیغاتی مناسب، از آنها کمک بگیرید.
چند نکته مهم در روانشناسی تبلیغات و بازاریابی
- اهمیت رنگها در تبلیغات: نقش رنگها در ایجاد احساسات مختلف در ذهن انسان ثابت شده است. به همین دلیل ضروری است که با روانشناسی رنگها آشنا باشید و بهخوبی از آن در تبلیغات خود استفاده کنید. برای مثال استفاده از رنگ قرمز، شور و هیجان را به مخاطب القا میکند و رنگ سبز نمایانگر آرامش و سرزندگی است.
- توجه به محرکهای منفی در تبلیغات: دقت داشته باشید که با استفاده از محرکهای منفی و ایجاد این حس در مخاطب که با استفاده از محصول یا خدمات شما، آن محرک را تجربه نکرده و یا دردی احساس نمیکند، میتوانید منجر به تأثیرگذاری عمیقتر تبلیغ خودتان شوید. برای مثال برند معروف اسنیکرز در تبلیغات خود از این نکته استفاده میکند که شما با خوردن آن، دچار گرسنگی نخواهید شد.
جمعبندی
در این مطلب به بررسی اهمیت بازاریابی و تبلیغات برای رشد کسبوکارها پرداختیم و مشاهده کردید که تبلیغات خوب و مؤثر و استفاده از شیوههای مناسب و کارآمد بازاریابی، میتواند منجر به پیشرفت شدید یک کسبوکار شده و آن را تا حد زیادی توسعه دهد. در ادامه چند نکته مهم در خصوص تبلیغات گفتیم. اما توجه داشته باشید که تبلیغات و بازاریابی، یک مبحث بسیار گسترده و عمیق است و نمیتوان آن را به طور کامل در یک مطلب کوتاه آموزش داد و شما برای آگاهی کامل از شیوه صحیح انجام آن، باید همیشه در حال آموزشدیدن و یادگیری باشید. برای رشد و توسعه فردی و همچنین رشد سازمانی و پیشرفت دادن کسبوکارهای خود، میتوانید سایر مطالب موجود در سایت را مطالعه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید